Kucin…

Assalamualaikum…

Orang Perak panggil kucin….kalo negeri lain kucing….aku baru tau yang orang Perak akan hilangkan huruf g yang hujung bila bercakap…(bukanlah sume perkataan)….mungkin sebab aku dok sebelah dengan negeri Selangor kot…jadi slang Perak tue dah xbyk sangat da…(Slim River sebelah Selangor kan…kan)..

Image

Dulu rumah aku pun ade kucing jugak….aku jumpe kucing tue kat sekolah….seharian aku sorok kucing tue bawah meja kat kelas aku…..ala yang tempat letak buku teks tue….

Image

macam nie la iras-iras kucing aku tue

Bila aku balik jer sekolah…aku letak beg terus pegi bilik air mandikan kucing tue….kucing tue siap aku letak syampu sunsilk lagi…masa tue aku terlebih bijak sikit…konon-konon nak bagi bulu dier lembut la….letak banyak syampoo cepat sikit bulu dier panjang….

Yer aku ingat bulu kucing bleh panjang kalo pakai syampoo…(wei…wei…time tue aku sekolah rendah darjah 3 kot…mane tau ape..)

th (6)

Mengamuk kucing tue lompat sane sini dalam bilik air…da macam kambing kena air da aku tengok…..

Lepas tue aku balut dier dengan tuala…masuk jer rumah aku pasang kipas halakan kat kucing tue…nak bagi cepat kering la…(ak bersyukur time tue umah aku xde hair dryer..)

Time tue ayah aku kat dapur tengah goreng ikan….aku terus curik ikan sekor bagi kat kucing tue….pastu aku pelik la asal kucing tue tengok jer ikan tue….adalah dalam seminit dua kucing tue dok kuis-kuis ikan tue….pastu ayah aku datang bagitau aku ikan tue kena tumbuk dulu, gaul dengan nasik pastu baru leh bagi dier….

Tapi aku selalu buli dier…letak kat atas peti ais la biar dier xdpt turun…bawak dier nek moto la…

Sekali tue mak aku cakap kalo kita seksa kucing kat akhirat kita kena pikul bulu kucin tue….sehelai bulu dier berat macam pelepah kelapa…aku tak tau la mak aku tipu ak ke x…

Pastu aku insaf la sikit…

Tapi baru beberapa bulan jer kat umah aku….kucing tue da hilang…aku xtau la mana dier pegi…sedih aku time tue..

p/s Sekarang nie aku fikir bagus jugak kucing tue hilang dulu…kalo x lunyai la aku buat

Leave a Reply

